IJsgrot - Reisverslag uit Werfen, Oostenrijk van Willy Ufkes - WaarBenJij.nu IJsgrot - Reisverslag uit Werfen, Oostenrijk van Willy Ufkes - WaarBenJij.nu

IJsgrot

Door: Willy Ufkes

Blijf op de hoogte en volg Willy

23 Augustus 2014 | Oostenrijk, Werfen

Hallo allemaal,

Vanmorgen zijn we op tijd opgestaan, omdat we naar de grootste ijsgrot ter wereld wilden gaan. Daar moet je echt op tijd zijn, anders is het mega druk en sta je uren te wachten voordat je die grot in mag.
Na een half uurtje slingerend door de bergen, kwamen we bij de parkeerplaats aan en inderdaad was het nu nog niet zo heel erg druk en stonden we bijna vooraan.
Kaartjes gekocht en toen aan de klim van 20 minuten begonnen. Dit was behoorlijk steil omhoog klimmen, maar daardoor had je wel een prachtig uitzicht.
Halverwege kreeg je een grot waar je doorheen moest lopen, dat was al heel leuk. Overal druppelde water en soms kreeg je zo'n grote druppel op je hoofd. Na verloop van tijd kwamen we bij de kabelbaan die je in no time heel steil omhoog liet gaan. Ook hier hadden we nog mazzel en konden we gelijk mee.
Toen kreeg je weer een flinke klim van 20 minuten en in de verte zag je de grot al liggen. Je raakt best buiten adem met ijle lucht een berg beklimmen. We liepen dan ook flink te hijgen..... En warm dat we het hadden!
Maar uiteindelijk kom je helemaal boven en kon je kiezen of je de uitleg van de gids in het Duits of Engels wilde krijgen. Wij hadden voor de Engelse uitleg gekozen. Het was daar al behoorlijk fris en je adem kwam er als wolkjes uit.
Na een poos wachten kwam de gids die de groep rond zou leiden, eerst nog even een uitleg en toen kregen om de paar mensen een carbid lamp om de grot te verlichten, want lampen zijn daar niet. En toen gingen we op pad, de deur ging open en gelijk een mega windvlaag door de temperatuurverschil, sommige lampje waren gelijk weer uit.
In totaal klim je 700 treden omhoog en pas na de 1e 300 treden was er een pauze en vertelde de gids het e.e.a. De eerste ijsgletsjers kreeg je ook te zien doordat hij met een felle lont de boel verlichte. En zo ging het iedere keer, treden omhoog klimmen een stop met uitleg en heel veel ijs, echt zo waanzinnig mooi om te zien. Na verloop van tijd kwamen we bij sculpturen van ijs, hij ging er dan met zijn licht achter staan en dan kreeg je hele mooie ijssculpturen te zien, zo indrukwekkend. Die grot was ook heel hoog en op sommige stukken behoorlijk breed waar je dan overal ijs uit de wanden zag komen.
Je keek echt je ogen uit! Bij het hoogste punt aangekomen, begon de tocht weer naar beneden en ja, je hebt dan ook weer 700 treden te gaan....
Toen gingen we een soort houten ton door en kwamen midden in de gletsjer waar je doorheen liep via een hele smalle trap. Dit was helemaal super om te zien, ook had je stukken waar je een soort ijslagen zag van al die jaren. De oudste laag die ze hebben kunnen ontdekken was zo rond de 4000 jaar geleden. Op een stuk was het ijs 8 meter dik!
En weer verder naar beneden en je blijven je verwonderen over dit natuurfenomeen.
Hoe is het mogelijk dat dit zo groot en hoog in de bergen ontdekt is. Het is wel aan ons uitgelegd, maar daar zal ik jullie niet mee vermoeien.
In ieder geval vonden we het geweldig om dit te zien, ondanks dat het echt koud is in die grot en je echt wel dikke kleding aan moet doen. In mijn nieuwe bergschoenen had ik in ieder geval geen koude voeten ;-) Wat wel jammer was, dat je geen foto's mocht maken, maar aan de andere kant wel begrijpelijk, want anders duurt het nog langer en ze willen natuurlijk zoveel mogelijk mensen de kans geven om dit te zien. Je bent toch zo'n 70 minuten in de grot.
En toen was de trip helaas voorbij en gingen we weer door de mega windvlaag naar buiten. Wat was dit leuk!!!!
Helaas was het inmiddels gaan spetteren en de mist hing heel laag dus van het uitzicht zag je niet echt veel. Nu naar beneden lopen en dat ging lekker snel. Bij een berghut even wat warms gegeten en toen met de kabelbaan weer omlaag. Daar stond inmiddels al een flinke rij dus wij waren echt blij dat we op tijd daar naartoe waren gegaan.
Nog verder omlaag en toen waren we weer op de parkeerplaats waar het nu helemaal vol stond.
Lisa heeft nog een mooie mineraalsteen gekocht en ik wat kaarten waar al dat ijs op staat.

Nog even een kleine tussenstop in Bischofshofen om de elastiekjes te kopen die Lisa al bijna allemaal al verwerkt heeft, omdat ze ze zo leuk vindt ;-)

Nu zitten we lekker in ons appartement te chillen, want buiten is het echt pet weer!

Het was een heel verhaal, maar dat kon ook niet anders.

Groetjes van de ijgrotverkenners

• 23 Augustus 2014 - 16:22

H En H:

Hallo ijswandelaars

dat hebben jullie goed gedaan zo op tijd op pad. Al zal dit voor een aantal wel een beetje moeite gekost hebben hihi. Maar het was de moeite waard. Echt mooi.
    nu alle tijd om te chillen. Jullie zijn er al weer een week. Wat gaat het snel he.

groetjes van
    de heesbeestjes en Roos deze keer. Die is gezellig bij ons ;-)

• 23 Augustus 2014 - 17:14

Anja:

Hallo klimgeiten,

Wat een wandelingen en klimpartijen maken jullie. 700 treden, moet er niet aan denken.

Het was hier vanmorgen ook heel slecht. Het onweerde, waaide hard, hagel en regen door elkaar. Nu schijnt het zonnetje wel, maar waait nog lekker door.

Wat voor lekkers staat er vanavond weer op het menu?

Groetjes,
    Anja

• 23 Augustus 2014 - 18:16

ZHUFKES:

Ha vakantiegangers jullie hebben vandaag weer aardig je best gedaan mensen wat een klimpartij zeg maarj jullie hebben veel moois gezien het weer is bij jullie ook een beetje wisselvallig. Net als hier gisteren ben ik nog naar het winkelcentrum geweest nu we waren net tuis en ja hoor het begon weer te plenzen dus we waren op tijd binnen nu jullie eerste week is al weer om het gaat wel snel he maar jullie hebben nog een week en geniet er maar lekker van hartelijke groetjes en een dikke kus voor jullie alle maal groetjes pa en ma